
2021. július 15-én meghozott ítéletében az EU Bíróság elutasította azt a fellebbezést, amelyet Németország nyújtott be az OPAL-határozatot megsemmisítő 2019 szeptemberi EU törvényszéki ítélettel szemben. Az EU Bíróság egyetértett az EU Törvényszékkel abban, hogy az EUMSZ 194(1) cikkében rögzített energiaszolidaritási alapelv nem csupán politikai célkitűzés, hanem olyan, kötelező joghatások kiváltására alkalmas alapelv, amely a tagállamokat és az uniós intézményeket egyaránt köti, és amely alapjául szolgálhat valamely uniós aktus jogszerűségi felülvizsgálatához.
A Bíróság ítélete szerint az energiaszolidaritás elve alapja az uniós energiapolitika EUMSZ 194(1) cikkében rögzített célkitűzéseinek, ezért azt mind az uniós jogalkotó, mind az uniós jogalkalmazó, az adott esetben a Bizottság köteles figyelembe venni, amikor energiapolitikai döntéseket hoz. Ebből következően akkor, amikor a Bizottság arról döntött, hogy az OPAL vezetéknek a német szabályozó hatóság által javasolt módosított üzemeltetési feltételei összhangban vannak-e az uniós joggal, nem csak azt kellett vizsgálnia, hogy e módosított feltételek miként érintik a gázellátás biztonságát összeurópai szinten, hanem azt is, hogy miként érintheti a lengyelországi ellátásbiztonságot, ha a Yamal és a Testvériség vezetéken keresztüli szállítások egy része áthelyeződik az OPAL vezetékre. Ezt a Bizottságnak a Bíróság szerint attól függetlenül vizsgálnia kellett volna, hogy a tárgyaláson előadottak szerint az eljárás során nem bocsátottak a rendelkezésére erre vonatkozó információt. Mivel a Bizottság elmulasztotta a fenti vizsgálatot, jogellenesen járt el, amikor jóváhagyta az OPAL vezeték mentesített üzemeltetési feltételeit, köztük a korábban alkalmazott 50 %-os kapacitáskorlát eltörlését.
Nagyon fontos, hogy az ítélet nem azt mondja ki, hogy az uniós energiapolitika terén nem hozható olyan döntés, amely sérti valamely tagállam érdekeit, hiszen ez minden olyan helyzetben, ahol érdekkonfliktus áll fenn, lehetetlenné tenné a döntést. Az OPAL-ítéletek szerinti követelmény azt jelenti, hogy az érdekmérlegelés nem maradhat el, sem az uniós jogalkotó, sem a jogalkalmazó részéről.
A blog cikkei tájékoztatásul szolgálnak, az abban foglaltak a szerző véleményét tükrözik és nem minősülnek jogi tanácsadásnak. Amennyiben a közzétett témák valamelyikében jogi tanácsadásra van szüksége, lépjen velünk kapcsolatba az info@baratta.hu címen.