Ismét megerősítette az EU Bíróság, hogy módosíthatók a tagállami megújuló támogatási rendszerek
2024 júniusában az EU Bíróság egy újabb, szintén az olasz megújuló támogatási rendszer átalakítását érintő ítéletében erősítette meg, hogy a tagállamok jogosultak módosítani (vagy akár meg is szüntetni) a megújuló támogatási rendszereiket. E körben jogosultak például, ahogy az az olasz séma esetében is történt, a zöld bizonyítvány rendszerről feed-in-tariff rendszerre áttérni.
Az EU Bíróság megerősítette: a Bizottság csak az állami támogatásnak minősülő (és annak minősített) tagállami intézkedések összeegyeztethetőségét vizsgálhatja
Múlt heti ítéletében a Bíróság megerősítette a Törvényszék 2022 novemberi jogértelmezését, miszerint a Bizottság csak azoknak a tagállami intézkedéseknek az összeegyeztethetőségét jogosult vizsgálni állami támogatás szempontból, amelyeket előzetesen állami támogatásnak minősített. Ezzel elutasította a Bizottság fellebbezését, és megerősítette azt, ami a vonatkozó szabályozás és a joggyakorlat alapján eddig is egyértelmű volt, vagy legalábbis annak kellett volna lennie a Bizottság számára is.
Kérhető a fel nem használt energia árának megfelelő összegű kötbér a fix áras, határozott idejű energiavásárlási szerződés idő előtti felbontása esetén, de csak ha nem aránytalan
A 2024-es év egyik első ítéletében a Bíróság úgy értelmezte a korábbi, már nem hatályos villamosenergia-irányelvet, miszerint azzal nem ellentétes az olyan szerződéses kikötés a fix áras, határozott idejű energiavásárlási szerződésben, hogy idő előtti felmondás esetén a felhasználó – aki nem háztartási fogyasztó és nem is olyan kisvállalkozás, akire kiterjednének a háztartási fogyasztókat megillető fogyasztóvédelmi rendelkezések – olyan mértékű kötbér fizetésére köteles, amely megfelel a lekötött, de fel nem használt energia szerződés szerinti árának. Az ilyen kikötés jogszerűségének ugyanakkor feltétele egyrészt, hogy világos, érthető és átlátható legyen, valamint, hogy a kötbér mértéke ne legyen aránytalan. Ellenkező esetben ugyanis a kötbér akadályozza a felhasználó szabad kereskedőváltását.
Jogszerűen hagyta jóvá a Bizottság az E.ON-RWE összefonódást az EU Törvényszék szerint
Még 2018-ban jelentette be a két német energetikai nagyvállalat, az E.ON és az RWE, hogy egy három ügyletből álló tranzakció keretében fúzionálnak. Az első ügylet keretében az RWE megszerezte az E.ON megújuló energiát hasznosító és nukleáris erőműveit. A második ügylettel az E.ON felvásárolta a villamosenergia- és földgáz kiskereskedelmével, valamint elosztásával foglalkozó, korábbi RWE-leányvállalat innogy-t. A harmadik ügylet által az RWE közel 17 %-os részesedést szerzett az E.ON-ban. A fúzió a két nagyvállalat magyarországi leányvállalatait is érintette.
Kérhető-e a fel nem használt energia díjával azonos összegű kötbér a határozott idejű, fix áras energiavásárlási szerződés felhasználó általi, idő előtti felbontása esetén? – az EU Bíróság előtt a kérdés
A tavaly nyári-őszi energiaválság drasztikusan érintette a felhasználók számos körének szerződéskötési lehetőségeit és szerződéses pozícióját. Mivel az új gázévre történő leszerződés időpontja gyakorlatilag egybeesett azzal az időszakkal, amikor a földgáz ára a holland gáztőzsdén az egekben volt, számos felhasználó találta magát abban a helyzetben, hogy alig talál olyan kereskedőt, amelyik egyáltalán hajlandó vagy képes számára szolgáltatni, és azt is csak a korábbihoz képest lényegesen magasabb, akár többszörös áron.